Do końca roku decyzja środowiskowa o budowie metra w Krakowie
Chwierut przypomniał, że przed wydaniem decyzji administracyjnej wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Raport wpłynął do oświęcimskiego magistratu w grudniu ubiegłego roku.
Dokument został poddany konsultacjom. Opiniowały go organy: ochrony środowiska, inspekcji sanitarnej oraz właściwy do oceny wodnoprawnej. Wypowiedzieli się też mieszkańcy. Janusz Chwierut podał, że wpłynęły 63 wnioski i uwagi dotyczące projektu budowy metra. Dotyczyły głównie zagrożeń dla istniejących budynków, ochrony zieleni oraz ograniczenia przebiegu metra.
Prezydent Oświęcimia wystąpił wówczas do inwestora, którym jest miasto Kraków, by jego władze ustosunkowały się do uwag i wniosków, oraz by skorygowany został raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Chwierut w środę wskazał, że nowy raport trafił do Oświęcimia 14 maja. Przyjęto w nim bardziej szczegółowe rozwiązania dotyczące technologii drążenia tuneli, zagospodarowania urobku, wyjść ewakuacyjnych, analizy akustycznej i wpływu na budynki. „Postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej rozpoczęło się więc od nowa” – dodał prezydent Oświęcimia.
Obecnie nowy raport jest konsultowany z mieszkańcami i instytucjami; swoje uwagi mogą oni składać do 15 lipca. „W pierwszych dniach września w Krakowie odbędzie się rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa, na której inwestor przedstawi założenia przedsięwzięcia. Będzie możliwość bezpośredniego zadawania pytań. (…) Dokładny termin i miejsce zostaną podane w obwieszczeniu” – powiedział Chwierut.
Jak podkreślił, termin wydania decyzji środowiskowej w związku z tym został wydłużony do 31 grudnia. „Oczywiście, jeżeli będzie sytuacja taka, że będziemy w stanie wydać ją wcześniej, to tak się stanie” – dodał.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w październiku ubiegłego roku wyznaczyło prezydenta Oświęcimia do wydania decyzji środowiskowej dla budowy metra w Krakowie. Władze Krakowa nie mogą jej wydać, ponieważ nieruchomości rodziny prezydenta Aleksandra Miszalskiego i wiceprezydenta Stanisława Mazura znajdują się w pobliżu planowanej trasy metra. (PAP)
szf/ pad/
