W nocy z piątku na sobotę otwarcie dla ruchu wiaduktu w ciągu ul. Lutyckiej
Wiadukt drogowy długości 39 metrów ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok wybudowano kładkę dla pieszych i rowerzystów. Po wznowieniu ruchu w obrębie nowego wiaduktu prowadzone będą jeszcze ostatnie prace wykończeniowe, ale nie wpłyną one na możliwość przejazdu pociągów oraz na ruch drogowy. Zakończenie wszystkich robót planowane jest pod koniec roku. Łącznie inwestycja warta jest blisko 70 mln zł.
- Nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie w Poznaniu przynosi jednocześnie podwójne efekty: z jednej strony mówimy tu o tysiącach mieszkańców, którzy zyskali sprawną komunikację, bo na stałe mogą zapomnieć już o rogatkach. Jednak równie ważne, z naszej perspektywy, jest zwiększenie bezpieczeństwa. Skrzyżowanie bez kolizji to bowiem skrzyżowanie bez wypadków, dlatego cieszę się z efektywnej współpracy z Miastem – podkreślił cytowany w komunikacie Daniel Boruchalski, zastępca dyrektora Regionu Centralnego z Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wiadukt drogowy na ul. Lutyckiej to kolejne bezkolizyjne skrzyżowanie, które powstało w tej części Poznania, i które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudowało we współpracy z Miastem Poznań. Od czerwca kierowcy, rowerzyści i piesi korzystają już z dwupoziomowego obiektu w ciągu ul. Golęcińskiej. Długi na 34 m wiadukt drogowy, podobnie jak w przypadku ul. Lutyckiej, ma dwa pasy ruchu – po jednym w każdym kierunku, a dla niezmotoryzowanych użytkowników są odpowiednio zabezpieczone ścieżki i chodniki.
Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak zaznaczył w środę, że miastu zależało na udostępnieniu wiaduktu przed rozpoczęciem roku szkolnego, ponieważ po wakacjach ruch na ulicach znacząco się zwiększy.
- Jestem przekonany, że mieszkańcy Strzeszyna i Podolan odczują dużą ulgę w codziennym poruszaniu się. Od czerwca korzystają już z wiaduktu w ciągu ul. Golęcińskiej, tym samym do historii przechodzą dwa uciążliwe przejazdy kolejowe, gdzie przez wiele lat opuszczane kilka razy dziennie szlabany wydłużały czas dojazdu do celu – powiedział.
Jak poinformowano, z początkiem sierpnia ruszyła już likwidacja dotychczasowych przejazdów kolejowo-drogowych. Na ul. Golęcińskiej i na ul. Lutyckiej demontowana jest sygnalizacja oraz rogatki, usuwane są płyty przejazdowe na torach wraz z urządzeniami systemu sterowania ruchem kolejowym. Zmieniane jest także oprogramowanie odpowiedzialne dotąd za poprawne działanie urządzeń. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zaznaczyły, że prace te zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy i nie powinny powodować znaczących zmian w ruchu pociągów.
Na budowę dwóch bezkolizyjnych skrzyżowań w Poznaniu, we współpracy z samorządem, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A przeznaczyły łącznie ok. 67,5 mln zł (netto). Na wiadukt na ul. Golęcińskiej przeznaczono ok. 2,5 mln zł (netto), zaś Miasto Poznań – ok. 20 mln zł (netto), natomiast na realizację inwestycji na ul. Lutyckiej zapewniono ok. 5 mln zł (netto), z kolei magistrat – ok. 40 mln zł (netto).
Podkreślono, że dla zapewnienia korzystniejszych efektów spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie przebudowała układ drogowy wokół nowych wiaduktów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A poinformowały, że nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu to efekt IV etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. Projekt, o wartości ok. 40 mln zł (netto) z planowanym udziałem środków z programu Unii Europejskiej FEnIKS, przy współdziałaniu z jednostkami samorządu terytorialnego. W poprzednim etapie projektu, wielkopolanie zyskali bezkolizyjne skrzyżowania w Kostrzynie, Plewiskach, Kobylnicy i dwa obiekty we Wrześni (oba na ul. Działkowców).
W komunikacie wskazano także, że Projekt FEnIKS 5.4-7 „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap IV” ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Ul. Lutycka jest częścią drogi krajowej nr 92. Poznański magistrat poinformował w środę, że udostępnienie wiaduktu jest tym samym dobrą wiadomością dla wielu kierowców poruszających się w relacji wschód-zachód. W nocy z 29 na 30 sierpnia zniknąć mają objazdy wprowadzone na czas zamknięcia odcinka ul. Lutyckiej przy torach kolejowych. Równolegle otwarte zostaną skrzyżowania nowego śladu ul. Lutyckiej z ul. Szczawnicką i Hezjoda. Nowe odcinki dróg zostaną udostępnione autobusom komunikacji miejskiej.(PAP)
ajw/ drag/
