Przywrócono pełną przejezdność pociągów przez stację Katowice Ligota
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego wskazało, że we wtorek przed godz. 14 doszło do awarii – uszkodzenia kabli sterowania ruchem kolejowym i zaniku kontroli rozjazdów.
Początkowo ruch kolejowy na linii 139 między Katowicami a Tychami i Mikołowem został całkowicie wstrzymany. W kolejnych godzinach przywracano ruch na poszczególnych torach, a także możliwość krzyżowania pociągów. Pełną przejezdność przez stację przywrócono przed godz. 24.
Stacja Katowice Ligota to jedno z newralgicznych miejsc sieci kolejowej woj. śląskiego. Kursują tamtędy pociągi z Katowic w kierunku południowym, m.in. do Tychów, Bielska-Białej, Wisły, Cieszyna, Rybnika, Raciborza czy granicy państwa w Chałupkach i Zebrzydowicach.
Przebudowa stacji Katowice Ligota jest jednym z elementów kluczowego zamówienia w ramach modernizacji połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Największy z kontraktów PLK podpisały w kwietniu 2024 r. z konsorcjum Torpol-Intop - za 4,184 mld zł brutto, ok. 3,4 mld zł netto. Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Ligota - Katowice Piotrowice, przebudowę stacji Katowice i Katowice Ligota, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Perspektywa realizacji wszystkich prac na katowickim węźle to 2028 r. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice jest w różny sposób ograniczany; ograniczenia są też w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.(PAP)
pato/ pad/
