Większość rodziców czeka z tym za długo. 6 zasad mądrego obchodzenia się z pieniędzmi, z którymi warto zapoznać dziecko już dziś
Dlaczego wczesna edukacja finansowa jest tak istotna?
Warto od najmłodszych lat rozmawiać z dziećmi o pieniądzach i pomagać im kształtować bezpieczne nawyki finansowe – mówi Urszula Młodnicka, psycholożka
współpracująca z „Akademią Bezpiecznego Puchatka”.
Edukacja finansowa to nie tylko wiedza o oszczędzaniu czy wydawaniu, ale przede wszystkim nauka ważnych umiejętności, które mogą procentować w przyszłości, jak planowanie, cierpliwość, podejmowanie świadomych decyzji oraz myślenie przyczynowo - skutkowe. Pomagają one wyrabiać w dzieciach odpowiednie podejście do pieniędzy i postawę świadomego konsumenta, który potrafi odróżniać potrzeby od zachcianek i zastanowi się, zanim podejmie decyzję, na co wydać swoje oszczędności. W konteście finansów ważne jest także uwrażliwienie dzieci na nierówności społeczne i podkreślanie, że każdy zasługuje na dobre traktowanie i szacunek bez względu na to, ile ma pieniędzy.
Oto sześć kluczowych obszarów, które warto poruszyć z dzieckiem, aby pomóc mu bezpiecznie i świadomie wejść w świat finansów.
1. Pieniądze nie biorą się z bankomatu
To podstawowa lekcja ekonomii dla najmłodszych. Warto przy każdej okazji tłumaczyć dziecku, że pieniądze są wynagrodzeniem za pracę. Nie pojawiają się magicznie na koncie ani w bankomacie – są efektem wysiłku, czasu i doświadczenia. Zrozumienie tej zależności buduje szacunek do pieniędzy i uczy, że nie można mieć wszystkiego natychmiast.
2. Różnica między „chcę” a „potrzebuję”
Dzieci często działają pod wpływem impulsu. Reklama w telewizji czy nowa zabawka u kolegi natychmiast rodzą pragnienie posiadania. Kluczowe jest nauczenie dziecka rozróżniania rzeczywistych potrzeb (jak jedzenie, ubranie czy przybory szkolne) od zachcianek (kolejny zestaw klocków czy nowa gra). To fundament planowania wydatków i podejmowania przemyślanych decyzji.
3. Siła oszczędzania (i cierpliwości)
Najlepszą nauką wartości pieniądza jest samodzielne zbieranie na zakup wymarzonej rzeczy. Warto zachęcić dziecko do założenia własnej skarbonki i ustalenia celu, na który oszczędza. Taki proces uczy cierpliwości, systematyczności i pokazuje w praktyce, że odkładanie pieniędzy pozwala zrealizować większe marzenia.
4. Bezpieczny portfel to podstawa
Dziecko powinno wiedzieć, jak bezpiecznie obchodzić się z gotówką. Należy je uczulić, by nie nosiło przy sobie dużych kwot, nie chwaliło się pieniędzmi przed innymi i przechowywało je w bezpiecznym miejscu (np. w portfelu lub zasuwanej kieszonce, a nie luzem w kieszeni). Ważne jest też, by wiedziało, jak zareagować w sytuacji zgubienia pieniędzy (koniecznie zgłosić to dorosłemu).
5. Pieniądze służą też do pomagania
Edukacja finansowa to nie tylko zarabianie i wydawanie, ale także wrażliwość społeczna. Warto pokazywać dziecku, że pieniądze mogą być narzędziem do czynienia dobra. Rozmowa o potrzebach innych, organizowanie zbiórek charytatywnych w szkole czy wspieranie schroniska dla zwierząt uczy empatii i pokazuje, że mądre dysponowanie środkami ma również wymiar społeczny.
6. Demistyfikacja banku i karty
Dla dziecka konto w banku czy karta płatnicza to czysta abstrakcja. Warto w prosty sposób wyjaśnić, do czego służy bank oraz jak działają różne formy płatności. To ważne, by dziecko rozumiało, że płatność kartą czy telefonem to wciąż prawdziwe pieniądze, a nie „darmowe” zakupy.
Jak mądrze uczyć o finansach?
Rozmowy z dzieckiem na te tematy bywają wyzwaniem. Właśnie dlatego, w odpowiedzi na rosnące potrzeby edukacyjne, ogólnopolski program Akademia Bezpiecznego Puchatka wprowadził w tym roku nowy moduł poświęcony bezpieczeństwu finansowemu, skierowany do uczniów klas pierwszych szkół podstawowych.Jak dzieci zdobywają wiedzę w Akademii? Poprzez metodę aktywnego doświadczania. Uczestnicy programu biorą udział w zajęciach, podczas których wcielają się w różne role, analizują historyjki obrazkowe i podejmują decyzje finansowe w ramach angażującej gry dydaktycznej. To nauka przez działanie, która pozwala zrozumieć skomplikowane pojęcia w praktyce. Po takiej lekcji dzieci wiedzą, skąd biorą się pieniądze i do czego służą. Potrafią też rozsądnie zaplanować proste wydatki, wyjaśnić, czym jest oszczędzanie, a także rozpoznać potrzeby osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i wskazać sposoby udzielenia im pomocy. Finałem każdej lekcji w programie Akademii Bezpiecznego Puchatka jest zdobycie symbolicznej „supermocy”. W przypadku modułu finansowego to roztropność, czyli umiejętność podejmowania przemyślanych decyzji – nie pod wpływem chwili i emocji, ale po namyśle i w oparciu o rozum.
Akademia Bezpiecznego Puchatka jest objęta honorowym patronatem Komendanta Głównego Policji, Państwowej Straży Pożarnej i większości Kuratoriów Oświaty. Udział w programie jest całkowicie bezpłatny. Zgłoszenia do niego może dokonać nauczyciel, poprzez stronę www.akademiapuchatka.pl. Do tej pory uczestniczyło w nim już ponad 3,5 miliona dzieci, zdobywając wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa w szkole, na drodze, w domu, w Internecie, w relacjach z rówieśnikami i podczas wypoczynku.
O programie
Akademia Bezpiecznego Puchatka to jeden z największych w Polsce społecznych programów edukacyjnych, który od blisko 20 lat uczy dzieci poprzez zabawę oraz wspiera nauczycieli i rodziców w kształtowaniu świadomości i odpowiedzialnych postaw już od najmłodszych lat. Program obejmuje szeroko pojęte zagadnienia związane z bezpieczeństwem i dostarcza wysokiej jakości materiały dydaktyczne – m.in. scenariusze lekcji i pomoce edukacyjne – opracowane we współpracy z ekspertami. Organizatorem programu jest Grupa Maspex wraz z marką Puchatek. Do tej pory, w 16 edycjach Akademii, udział wzięło ponad 3,5 mln dzieci. Projekt co roku realizowany jest we współpracy z Wydziałem ds. Nieletnich, Patologii i Profilaktyki Biura Prewencji KGP oraz Wydziałem ds. Profilaktyki w Ruchu Drogowym Biura Ruchu Drogowego KGP. Program objęty jest honorowym patronatem Komendanta Głównego Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz aż 11 Kuratoriów Oświaty w Polsce.




