Scholario - platforma internetowa określająca emocje uczniów
Nad przygotowaniem projektu pracują specjaliści z Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego, pod kierownictwem dr hab. n. med. Macieja Pileckiego, przy technologicznym wsparciu firmy Mentalio.
Pilotaż przewidziany jest dla ok. 10 proc. krakowskich szkół podstawowych - ok. 10 tys. uczniów powyżej 13. roku życia.
Uczniowie za pomocą aplikacji internetowej będą mogli wypełnić kwestionariusze z pytaniami dotyczącymi m.in. tego, jak czują się wśród rówieśników. Odpowiedzi dadzą informacje o emocjach dzieci. Pracownicy szkoły, rodzice, także twórcy projektu oraz upoważnieni do tego przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa będą mieć wgląd do wyników. To, jakie są bieżące emocje uczniów w danej szkole, i najprawdopodobniej w danej klasie, pozwoli określić sztuczna inteligencja (AI).
„Scholario to platforma wymiany informacji (…). Uczniowie będą wyrażać swoje emocje, ale te emocje nie będą tylko i wyłącznie po to, żeby zostały przedstawione w systemie, ale żeby mogli z nich skorzystać nauczyciele, pedagog szkolny, dyrektor. Żeby mogli wyciągać z tego wnioski” – powiedział prezes firmy Mentalio dr inż. Wojciech Komnata podczas środowego briefingu prasowego, zorganizowanego w magistracie, z udziałem wiceprezydent Krakowa Marii Klaman.
Jak podkreślił dr Komnata, informacje zebrane dzięki platformie będą poufne, bezpieczne. „Naszym celem jest zbudowanie tak tego rozwiązania, żeby ta technologia budowała wzajemne zaufanie, służyła wymianie informacji” – zaznaczył. Scholario, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, ma również proponować pracownikom szkoły konkretne rozwiązania, podpowiadać jak reagować w danych sytuacjach.
Z codziennej praktyki psychiatry dzieci i młodzieży dr hab. n. med. Macieja Pileckiego wynika, że nastoletni pacjenci często mówią o różnych trudnościach, traumatycznych doświadczeniach w najbliższym kręgu rodzinnym, ale równie często mówią o trudach związanych z funkcjonowaniem w szkole, np. o wykluczeniu ze społeczności rówieśniczej, przemocy rówieśniczej, rozczarowaniach związanych z osiągnięciami edukacyjnymi.
Zdaniem Macieja Pileckiego bardzo trudno wpłynąć na to, jak funkcjonuje rodzina, ale na funkcjonowanie szkoły już łatwiej – i takie narzędzie jak Scholario może przyczynić się do zwiększenia dobrostanu uczniów.
Według psychiatry informacje o emocjach uczniów zebrane dzięki Scholario nie będą dotyczyć konkretnego dziecka, ale całej grupy rówieśniczej. Scholario pomoże także – dzięki sztucznej inteligencji – określić, które praktyki są dobre w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych uczniów.
Beata Kołodziej (PAP)
bko/ mark/
