Podpisano umowę na przebudowę mostu Chrobrego
Jak poinformowano w czwartkowym komunikacie, spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą prac budowlanych spółką Primost Południe. Na początku września ruszą prace przygotowawcze, które muszą zostać wykonane przed rozpoczęciem zasadniczych robót budowlanych. To m.in. przeniesienie sieci infrastruktury z mostu i wykonanie przewiertów pod rzeką, ale też badania archeologiczne. W ramach przygotowań powstaną również tzw. przewiązki, czyli przejazdy przez torowisko po obu stronach mostu, które w kolejnym etapie umożliwią ruch obustronny nitką południową.
- W ramach prac przygotowawczych wykonawca zajmie się też zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach; w szczególności ul. Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego oraz na rondzie Śródka. Celem zmian będzie dostosowanie przepustowości skrzyżowań do ograniczonego ruchu na moście Chrobrego – wskazała cytowana w komunikacie prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie Justyna Litka.
Dodała, że mimo prowadzonych przygotowań do 2 listopada obecna przejezdność na moście dla samochodów i tramwajów zostanie zachowana. - Po tych pracach rozpocznie się rozbiórka nitki północnej, która jest w gorszym stanie technicznym. Wtedy ruch samochodowy w obu kierunkach, po jednym pasie, będzie odbywał się tylko południową częścią mostu, co pozwoli na zachowanie ciągłości przejazdu aut przez Wartę w tym miejscu – zaznaczyła.
Spółka poinformowała, że już podczas prac przygotowawczych możliwe będą czasowe zmiany w organizacji ruchu dla kierowców. Z początkiem listopada północna część mostu zostanie wyłączona na odcinku od mostu Mieszka I do obszaru między mostem Chrobrego a rejonem ul. Szyperskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli nadal korzystać z południowej części, muszą jednak liczyć się z wyłączeniem z ruchu Wartostrady bezpośrednio pod mostem (między Starym Portem a Chwaliszewem). Po oddaniu do użytku północnego mostu sytuacja odwróci się i analogicznie przejazd możliwy będzie nowo wybudowaną częścią.
Spółka podała, że ze względu na lokalizację torów i sieci trakcyjnej „nie ma możliwości zachowania ruchu tramwajowego na moście w trakcie zasadniczych robót”. Wskazano, że wynika to z budowy mostu – technicznie most Chrobrego to dwa obiekty, infrastruktura tramwajowa mieści się zarówno na części południowej, jak i północnej. Dzięki inwestycji ma się to zmienić i powstać osobny obiekt dla torowiska tramwajowego.
Spółka zaznaczyła, że podczas prac przygotowawczych, które rozpoczną się w zasadzie od razu po przekazaniu placu budowy we wrześniu, ruch tramwajowy na moście Chrobrego zostanie utrzymany. Jednak podczas robót zasadniczych, które prowadzone będą po 2 listopada, przejazd tramwajów na trasie od ronda Śródka do Małych Garbar nie będzie już możliwy i wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Spółka przypomniała, że Most Chrobrego zostanie wybudowany na nowo, co poprawić ma bezpieczeństwo uczestników ruchu. Inwestycja obejmuje też przebudowę przylegających odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Na moście, po obu stronach, zaprojektowano m.in. drogi rowerowe i chodniki. Zgodnie ze wskazaniem spółki Aquanet, przebudowana zostanie również sieć wodociągowa. (PAP)
ajw/ malk/
